
vrijdag, oktober 10, 2008
Ad van Denderen geeft lezing in Zwolle
Tussen de presentatie van zijn laatste werk 'So Blue, So Blue' in het Nederlands fotomuseum in Rotterdam en een tentoonstelling in Meisenthal (Frankrijk) komt documentairefotograaf Ad van Denderen naar Zwolle.
De fotograaf geeft in de Broerenkerk zijn visie op zijn werkgebied.
In de lezing met beeldpresentatie gaat hij onder meer in op de veranderingen binnen de journalistieke fotografie. Van Denderen kreeg een aantal prestigieuze prijzen, waaronder de Visa D'or en de oeuvreprijs van het Fonds voor Beeldende Kunst. Met regelmaat worden zijn foto's gepubliceerd in de meest gerenommeerde dagbladen en tijdschriften van Europa.
De lezing begint vanavond om 20.00 uur. Toegang bedraagt voor volwassenen 12,50 euro (inclusief entree World Press Photo).
Bron: De Stentor.
De fotograaf geeft in de Broerenkerk zijn visie op zijn werkgebied.
In de lezing met beeldpresentatie gaat hij onder meer in op de veranderingen binnen de journalistieke fotografie. Van Denderen kreeg een aantal prestigieuze prijzen, waaronder de Visa D'or en de oeuvreprijs van het Fonds voor Beeldende Kunst. Met regelmaat worden zijn foto's gepubliceerd in de meest gerenommeerde dagbladen en tijdschriften van Europa.
De lezing begint vanavond om 20.00 uur. Toegang bedraagt voor volwassenen 12,50 euro (inclusief entree World Press Photo).
Bron: De Stentor.
donderdag, oktober 09, 2008
World Press Photo 2009
World Press Photo invites professional photographers and photojournalists to enter the 2009 World Press Photo contest. All entries must be received by 15 January 2009. Please choose one of the two options below in order to submit your entry to the 2009 contest:
1. Enter the contest online by uploading your files (available from 1 December)
• Available in English, French, Portuguese and Spanish.
• Stable internet connection required.
• A username and password are needed to log in - both can be requested here between 1 December 2008 and 9 January 2009. Previous usernames and passwords are not valid for the 2009 contest.
• Entries must be submitted between 1 December 2008 and 15 January 2009.
• Easy to use.
• No costs involved.
• Reliable.
• Entry can be saved and edited before submission.
• Images are coded automatically.
2. Enter the contest by post/prepaid courier (available now)
• Available in Arabic, Chinese, English, French, German, Italian, Portuguese, Russian and Spanish.
• Recommended when your internet connection is unreliable.
• Entry must be sent by post or prepaid courier.
• Entries must be received between 1 October 2008 and 15 January 2009
1. Enter the contest online by uploading your files (available from 1 December)
• Available in English, French, Portuguese and Spanish.
• Stable internet connection required.
• A username and password are needed to log in - both can be requested here between 1 December 2008 and 9 January 2009. Previous usernames and passwords are not valid for the 2009 contest.
• Entries must be submitted between 1 December 2008 and 15 January 2009.
• Easy to use.
• No costs involved.
• Reliable.
• Entry can be saved and edited before submission.
• Images are coded automatically.
2. Enter the contest by post/prepaid courier (available now)
• Available in Arabic, Chinese, English, French, German, Italian, Portuguese, Russian and Spanish.
• Recommended when your internet connection is unreliable.
• Entry must be sent by post or prepaid courier.
• Entries must be received between 1 October 2008 and 15 January 2009
dinsdag, oktober 07, 2008
De TBC-foto's van Nachtwey op papier en internet
De langverwachte foto's van James Nachtwey van zijn "extreem resistente TBC"-project zijn deze week verschenen in TIME Magazine. In het tijdschrijft is een aardige reeks te zien maar online is het aanbod bij TIME karig. De nieuwsgierige kijker die geen 4,20 euro overheeft voor het papieren tijdschrift komt wel ruimschoots aan zijn of haar trekken bij The Big Picture op de website Boston.com.
Klassiek Nachtwey-werk.
Klassiek Nachtwey-werk.
Bram Wisman overleden
Woensdagochtend 1 oktober 2008 overleed fotograaf Bram Wisman (1920). Hij werkte als fotojournalist en publiceerde enkele boeken.
Bram Wisman begon zijn fotografische loopbaan in 1938 in de donkere kamer van De Bijenkorf te Amsterdam. Direct na de oorlog werkte hij enkele jaren voor het fotopersbureau Anefo. In 1949 trad hij als fotograaf in dienst van de De Arbeiderspers. Hij fotografeerde voor Het Vrije Volk, de Varagids en het NVV.
Bram Wisman was met collega Kees Scherer initiatiefnemer tot de oprichting van World Press Photo in 1955.
Bron: Fotografenavond/Aloys Ginjaar.
Bram Wisman begon zijn fotografische loopbaan in 1938 in de donkere kamer van De Bijenkorf te Amsterdam. Direct na de oorlog werkte hij enkele jaren voor het fotopersbureau Anefo. In 1949 trad hij als fotograaf in dienst van de De Arbeiderspers. Hij fotografeerde voor Het Vrije Volk, de Varagids en het NVV.
Bram Wisman was met collega Kees Scherer initiatiefnemer tot de oprichting van World Press Photo in 1955.
Bron: Fotografenavond/Aloys Ginjaar.
Het kleffe pootje van Martin Parr
In De Pers het verslag van een ongemakkelijke ontmoeting met fotograaf Martin Parr.
Iemand zou fotograaf Martin Parr moeten vertellen dat een hand geven iets anders is dan het klef tegen elkaar wrijven van de voorste drie vingers. Een hand begint bij het tegen elkaar drukken van de duimholtes, en eindigt in een kneep, die fermer is naar gelang je steviger over wilt komen. Een hand van Martin Parr is het tegendeel. Het is zo’n handje dat je lang bijblijft, terwijl je vergeet van wie je het kleffe pootje hebt gekregen. ‘Hi, I’m Martin.’ Brrr.
Lees verder in De Pers.
Iemand zou fotograaf Martin Parr moeten vertellen dat een hand geven iets anders is dan het klef tegen elkaar wrijven van de voorste drie vingers. Een hand begint bij het tegen elkaar drukken van de duimholtes, en eindigt in een kneep, die fermer is naar gelang je steviger over wilt komen. Een hand van Martin Parr is het tegendeel. Het is zo’n handje dat je lang bijblijft, terwijl je vergeet van wie je het kleffe pootje hebt gekregen. ‘Hi, I’m Martin.’ Brrr.
Lees verder in De Pers.